Bangla Sahayata Kendra [ BSKWB ] Online Apply | বাংলা সহায়তা কেন্দ্র অনলাইন আবেদন পদ্ধতি

With an aim to strengthen the existing system of disseminating information regarding various social and development schemes and also to provide information to the beneficiaries, the state government has decided to set up around 2,744 ‘Bangla Sahayata Kendras’ in all the 23 districts in the first phase. It was learnt that a total of 66 sub-divisional offices, 342 block development offices, 1,500 primary health centres and 813 libraries across the state will receive a ‘Bangla Sahayata Kendra’ in the first phase. People across the state will be able to use these centres for getting information

and services relating to various state government schemes including Kanyashree, Aikyashree, Caste certificates, residential certificates, deposit of tax and other fees.The state government laid great stress on online services so that the people no longer need to visit various offices. Instead, they can make optimum use of information technology. It may be mentioned here that the state government has already introduced an online system of pension, or e-pension, for the teaching and non-teaching staff of grant-in-aid colleges falling under the administrative control of the Higher Education, Science and Technology and Biotechnology Department.

বিভিন্ন সামাজিক ও উন্নয়নমূলক প্রকল্প সম্পর্কিত তথ্য প্রচারের বিদ্যমান ব্যবস্থাকে আরও জোরদার করার লক্ষ্যে এবং সুবিধাভোগীদের তথ্য সরবরাহের লক্ষ্যে, রাজ্য সরকার প্রথম পর্যায়ে 23 টি জেলায় প্রায় 2,744 টি ” বাংলা সহায়তা কেন্দ্র ” স্থাপনের সিদ্ধান্ত নিয়েছে । জানা গেছে যে রাজ্য জুড়ে মোট 66 টি মহকুমা অফিস, 342 টি ব্লক উন্নয়ন অফিস, 1,500 প্রাথমিক স্বাস্থ্যকেন্দ্র এবং 813 টি গ্রন্থাগার প্রথম পর্যায়ে একটি ‘বাংলা সহায়তা কেন্দ্র‘ গ্রহণ করবে। রাজ্য জুড়ে লোকেরা তথ্য পাওয়ার জন্য এই কেন্দ্রগুলি ব্যবহার করতে সক্ষম হবে।

কন্যাশ্রী, আইক্যাশ্রী, জাত শংসাপত্র, আবাসিক শংসাপত্র, কর জমা এবং অন্যান্য ফি সহ রাজ্য সরকারের বিভিন্ন প্রকল্প সম্পর্কিত পরিষেবাগুলি state রাজ্য সরকার অনলাইন পরিষেবাগুলিতে প্রচুর চাপ দেয় যাতে জনগণকে আর বিভিন্ন অফিসে যেতে না হয়। পরিবর্তে, তারা তথ্য প্রযুক্তির সর্বোত্তম ব্যবহার করতে পারে। এখানে উল্লেখ করা যেতে পারে যে, রাজ্য সরকার ইতিমধ্যে উচ্চশিক্ষা, বিজ্ঞান এবং প্রশাসনিক নিয়ন্ত্রণাধীন গ্রান্ট-ইন-এইড কলেজগুলির শিক্ষক এবং নন-শিক্ষামূলক কর্মীদের জন্য পেনশন বা ই-পেনশনের একটি অনলাইন সিস্টেম চালু করেছে and প্রযুক্তি ও বায়োটেকনোলজি বিভাগ।

ডিজিটাল রেশন কার্ডের অনলাইন আবেদন পদ্ধতি Click Here

গোটা রাজ্যে মোট 2 হাজার 744টি কেন্দ্র চালু করা হবে। প্রতিটি কেন্দ্রের জন্য দু’জন করে ডেটা এন্ট্রি অপারেটর নিয়োগের প্রক্রিয়া শুরু করেছে সরকারি সংস্থা ‘ওয়েবেল টেকনোলজি লিমিটেড’ (WTL)।

“বাংলা সহায়তা কেন্দ্রের” ডাটা এন্ট্রি অপারেটর পদে অনলাইন আবেদন পদ্ধতি –

ELIGIBILITY CRITERIA / যোগ্যতা

  1. Should be an Indian Citizen.
  2. Should Pass minimum Higher Secondary Examination or it`s equivalent from recognized Board/Council.
  3. Computer Training Certificate from reputed training center.
  4. Last date of application for DEO post has been extended till 08/09/202

MANDATORY UPLOAD DOCUMENTS / কি কি ডকুমেন্ট আপলোড করতে হবে –

  1. One recent (not more than 3 months) color. passport photo.
  2. Candidate`s Signature.
  3. Date of Birth Proof.
  4. Last Academic Qualification (from recognized Board/Council.).
  5. Computer Training Certificate (from reputed Training Centre).
  6. Aadhar Card.

অনলাইন আবেদনের জন্য লিংকে ক্লিক করুন – Click Here

দেখুন অনলাইন আবেদন পদ্ধতি –

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*